Jeg morer meg av og til over hva journalistene tillater seg å skrive om alle supersportsidiotstjernene. Se bare på dette herlige eksemplet. Det dreier seg om fighten mellom Marit Bjørgen (30) og Justyna Kowalczyk (27) og bruken av det ”anabole” stoffet ”astmamedisin” (som seff er oppført på dopinglsiten).
Sitat fra VG: ” - Jeg (Kowalczyk) vet at i Oslo så blir jeg fienden, men det gir meg inspirasjon og nye krefter å komme til nordmennenes skihelligdom Holmenkollen. Tusenvis av norske tilskuere ser perfekt ut på TV-bildene, men mine svenske venninner som forstår norsk har fortalt meg om alle banneordene nordmenn kommer med langs løypene, sier hun og legger til:
- Heldigvis kommer det mange polakker som jobber i Norge til Holmenkollen. Jeg skal gå for dem og vise nordmennene at vi ikke er noe dårligere bare fordi vi jobber for dem.”
Som så mange andre lurer vi på hva medisinen gjør for Bjørgen – her er svaret fra legen (og VG):
Sitat: ” - Hva gjør astmamedisinen Bjørgen tar for henne?
- Den gjør at hun går fra syk til normal. Dette er ikke kunstig forbedring, svarer legen.
- Er astmamedisiner å jukse?
- Nei. Det er dokumentert at dette bare normaliserer lungefunksjonen til dem som er syke, svarer Legen.
- Det er ikke riktig at noen kan bruke det som er forbudt for andre. Det er urettferdig. Derfor tar jeg kampen mot astmamedisinbrukerne videre, sier 27-åringen (Kowalczyk).”
I seg selv høres dette ganske rart ut – at man kan se på henne som syk og at hun gikk fra å være frisk til syk til normal…..Er det sånn at man plutselig blir astmatiker i "voksen" alder.
Som dere ser, det blir veldig fristende å spekulere i sannheten med en gang slike artikler legges ut. Og man kan liksom ikke unngå å lure…. Sensasjons- og ryktejournalistikken er i seg selv ganske skummel og man tillater seg i altfor stor grad å tro at dette er sannheter. Man oppdager først feilen når man kan noe om emnet. Men bevares – det selger jo og i dagens konkurranse mellom avisene er salg og markedsandeler blitt mye viktigere enn rene sannheter....
Vi må tom stille oss spørsmålet om vi er blitt ”dummere” som gidder å lese og kjøpe alt dette søppelet. Sensasjonsjounalistikken virker å ikke ha noen grenser…
Det kan fort bli uryddig og plumt om vi legger oss på dette nivået - men som med alt annet det avhenger av hva markedet ønsker eller hva markedet kan tilby sine kunder - Mitt motto: Vær vis, sørg for at du lesker strupen med riktig drikke og unngå rot i systemene dine.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar